onsdag 17 september 2008

4 nycklar till framgångsrik försäljning

Jag är med i Framfots nyhetsbrev som jobbar med företagsutbildningar och läste några mycket bra rader om försäljning!

Det lyder...:

Vi får ofta frågan – vad är absolut viktigast för att lyckas inom försäljning?

Tja, det beror på vem du är, vad du säljer, hur ditt företag fungerar och till vem du säljer. Men fyra regler gäller i alla lägen;


1) Anpassa ditt sätt att sälja till kundernas sätt att köpa
Hur köper den här personen? Just nu?
Hur fattas besluten på kundens företag?
Om du kör samma race med alla kunder, är du dömd att bara sälja till de kunder där ditt sätt att sälja passar deras sätt att köpa.
Därför ska du en välfylld verktygslåda med tekniker så du kan anpassa din kommunikation.


2) Din inställning till kunderna
Är du säljare eller kundens betrodda bollplank? Det viktiga är inte vad som står på ditt visitkort, utan hur kunden uppfattar dig.
Gör du alltid ditt bästa för alla kunder, hela tiden?


3) Din självkännedom
Ju mer medveten du är om varför du gör som du gör, desto lättare blir det att förstå andra.
Vilka situationer har du svårt för? Vilka har du lätt för? Kan du se något mönster? Vad beror det på?


4. Din vilja
Din vilja att lyckas. Din vilja att anpassa dig. Modet att praktisera det du vet och våga prova nya saker. Som en av våra deltagare så smart formulerade det;
”Försäljning är att hela tiden utvecklas och lära sig nytt”. Visst låter det spännande?

Att ha goda kunskaper om det du säljer är en självklarhet.
Annars är du inte säljare, då är du en skojare.


Läs mer om hur du bygger en framgångsrik säljorganisation

1 kommentar:

Arnold sa...

Jag läste "4 nycklar till framgångsrik försäljning". Det är goda råd, men av deom alla så är "viljan", eller "modet" som jag skulle välja att kalla det det helt avgörande. De övriga tre punkterna kan lätt tendera att göra försäljningen intellektualiserad", vilket skrämmer väldigt många säljare. En säljare skall känna att hans arbete är lätt när man har en stor portion mod till att våga välsigna sina kunders liv med den produkt dom säljer. Om man är kundens räddare, då är man beredd att göra allt för att lyckas.
Med detta vill jag inte ta ifrån något från de första tre punkterna, bara sätta dom i ett perspektiv.